قیمت جهانی پلی اتیلن و نمودار

قیمت جهانی پلی اتیلن و عوامل موثر بر آن

قیمت جهانی پلی اتیلن تایین کننده اصلی و تاثیر مستقیم بر محصولات تولید شده از آن مانند لوله و اتصالات پلی اتیلن دارد، مانند خیلی از صنایع دیگر، بازار پلی اتیلن صعود و نزول های خود را دارد. همانطور که هزینه های تولید مواد پلی اتیلنی افزایش می یابد، قیمت برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان نیز افزایش می یابد.

در حالی که بسیاری از این نوسانات توسط رویدادهای تصادفی، مانند آب و هوا یا وقفه های غیرمنتظره تعیین می شوند، قیمت پلی اتیلن از روندهای بازار خاصی پیروی می کند که به طور قابل پیش بینی بر زنجیره تامین تاثیر می گذارد.

بیایید عواملی را که می تواند بر قیمت پلی اتیلن تأثیر بگذارد و در نهایت برای شما به عنوان مصرف کننده محصولات مانند لوله و اتصالات پلی اتیلن چه معنایی دارد، بررسی کنیم.

روند اخیر قیمت جهانی پلی اتیلن

رویدادهای مهم ممکن است به طور همزمان بر بسیاری از عوامل قیمت گذاری پلی اتیلن تأثیر بگذارد و منجر به روندهای صعودی یا نزولی شود. دو نمونه اخیر، افزایش و همه‌گیری COVID19 بوده اند.

دولت ایالات متحده مصرف کنندگان را به سمت منابع تجدیدپذیر سوق می دهد، که عرضه را محدود کرده و هزینه هایی را برای خرید موادی مانند پلی اتیلن افزایش داده است. این تلاش بیشتر باعث افزایش قیمت پلی اتیلن شده است و هزینه های تولید را نیز در بر می گیرد.

با این حال، زمانی که تامین کنندگان در تلاش برای فروش موجودی بزرگی از مواد یا محصولات ساخته شده با آن هستند، شاهد کاهش قیمت پراکنده بوده ایم.

همه گیری COVID19 تقاضا برای پلاستیک های یکبار مصرف و محصولات پلی اتیلن را افزایش داد، زیرا آنها گزینه بهداشتی تری را ارائه کردند. با افزایش تقاضا، عرضه کاهش یافت زیرا تولیدکنندگان برای تکمیل سفارشات و تامین مواد مورد نیاز برای محصولات خود به رقابت پرداختند.

این امر منجر به افزایش قابل توجه قیمت جهانی پلی اتیلن برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان شد و ما هنوز برخی از تأثیرات آن را احساس می کنیم.

 

نمودار لحظه ای قیمت روزانه پلی اتیلن تاریخی. قیمت ها به یوان چین در هر تن کاهش یافته است.

قیمت فعلی 96.3996 دلار است و آخرین بار در 10 مارس 2024 به روز شده است.

نمودار تغییر قیمت در هفته گذشته:

نمودار تغییرات قیمت جهانی پلی اتیلن

نمودار تغییر قیمت از سال گذشته تا کنون:

نمودار تغییرات قیمت جهانی پلی اتیلن

میانگین قیمت در 3 روز گذشته 96.3996 دلار است

میانگین قیمت در 7 روز گذشته 52.8523 دلار است

میانگین قیمت در 30 روز گذشته 27.6942 دلار است

میانگین قیمت در 365 روز گذشته 609.4263 دلار است

قیمت جهانی پلی اتیلن در سطوح منفی قرار دارد زیرا تامین کنندگان با تقاضای ضعیف از سوی بخش های پیمانکاران مواجه هستند. علاوه بر این، اقتصاد ضعیف جهانی منجر به کاهش قابل توجه سفارش محصولات مصرف کننده نهایی می شود.

علاوه بر این، چین هنوز با بخش دارایی بیمار خود دست و پنجه نرم می کند که چالش بزرگی برای بازار پلی اتیلن است زیرا این کشور بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده پلاستیک است.

با این حال، اقدام دولت برای تقویت مصرف داخلی و حمایت از پروژه های مسکن و زیربنایی خود احتمالاً به افزایش قیمت پلی اتیلن کمک خواهد کرد.

چرا قیمت جهانی پلی اتیلن در نوسان است؟

قیمت مواد اولیه

پلی اتیلن از اتیلن (که از نفت به دست می آید) تولید می شود. بنابراین، قیمت آن با توجه به در دسترس بودن خوراک اصلی آن متفاوت است. علاوه بر این، هر گونه تغییر جدی در قیمت اتیلن بر قیمت جهانی پلی اتیلن تأثیر می گذارد، زیرا نوسانات در قیمت این مواد اولیه به طور مستقیم بر هزینه تولید اتیلن و پلی اتیلن تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، نگرانی های امنیتی به طور فزاینده ای افزایش می یابد زیرا تنش در دریای سرخ باعث تغییر مسیر کشتی های تجاری در حال عبور می شود که بر هزینه های حمل و نقل و تولید پلی اتیلن تأثیر می گذارد.

 

عرضه و تقاضا

مانند هر کالای دیگری، تقاضا برای پلی اتیلن بر اساس عوامل مختلفی مانند ترجیحات مصرف کننده، نیاز صنعت و شرایط اقتصادی در نوسان است. به عنوان مثال، افزایش تقاضا برای مواد غذایی و نوشیدنی در مقیاس جهانی باعث افزایش تقاضا برای پلی اتیلن خواهد شد.

با ادامه رشد جمعیت جهان، تقاضای غذا و نوشیدنی افزایش می یابد و بر نیاز به پلی اتیلن و قیمت آن تأثیر می گذارد.

در صورت وجود تقاضای زیاد، قیمت پلی اتیلن به طور قابل توجهی افزایش می یابد و اگر عرضه کم نیز وجود داشته باشد، ممکن است قیمت ها به ویژه بالا باشد.

 

هزینه تولید

نرخ رشد تولید نفت و گاز، تقاضا برای لوله های نفت و گاز را تغییر خواهد داد. هزینه انرژی، از جمله برق و گاز طبیعی، جزء مهمی از هزینه های تولید پلی اتیلن است. علاوه بر این، تغییرات قیمت انرژی بر تولید پلی اتیلن و قیمت های بازار تأثیر می گذارد.

 

آب و هوا

 

آب و هوا می تواند با قطع تولید، تاثیر بر زنجیره تامین و در دسترس بودن مواد خام، تاثیر بر هزینه های انرژی و شکل دادن به تقاضای مصرف کننده، نوساناتی در قیمت پلی اتیلن ایجاد کند. این تأثیرات ناشی از رویدادهای مرتبط با آب و هوا است که منجر به قیمت پلی اتیلن در پویایی تولید و بازار می شود.

 

تعمیر و نگهداری کارخانه

برای اینکه فرآیند تولید پلیمر بدون وقفه اجرا شود، به خدمات منظم ماشین آلات نیاز است. از این رو، تولیدکنندگان پلیمر مانند Reliance، OPAL، IOCL، Haldia، GAIL، HMEL و MRPL باید کارخانه خود را برای مدت معینی برای تعمیر و نگهداری تعطیل کنند که به نوبه خود بر تولید تأثیر می گذارد. همچنین به روز رسانی منظم مواد پلیمری بر قیمت روز پلی اتیلن تاثیر گذار خواهد بود.

 

صنعت بسته بندی

با رشد بازار مصرف، تقاضا برای مواد غذایی بسته بندی شده نیز رو به افزایش است. از این رو، نیاز به پلاستیک به شدت افزایش می یابد. پلیمر جزء اصلی برای تولید مواد بسته بندی پلاستیکی برای کالاهای مصرفی است. بنابراین، با افزایش تقاضا، قیمت گرانول PP نیز افزایش خواهد یافت.

 

معاملات تجاری

هر گونه مذاکره مجدد در معاملات تجاری می تواند به طور قابل توجهی جریان واردات و صادرات را تغییر دهد. اگر معامله تجاری شامل شرایط مساعد با هدف تقویت بازار پلیمر باشد، احتمالاً بر قیمت های پلیمری که در محلی به عنوان قیمت PP dana شناخته می شود، تأثیر می گذارد.

 

سیاست و رویدادهای ژئوپلیتیکی

ژئوپلیتیک های مختلف مانند جنگ بین روسیه و اوکراین بر عرضه نفت خام تأثیر گذاشته است. به عنوان مشتق نفت خام، قیمت پلیمرها نیز تحت تأثیر قرار گرفت. تغییر سیاست های مختلف مانند افزایش وظیفه واردات نفت خام  باعث افزایش قیمت پلی اتیلن می شود.

پلی اتیلن

نوسانات قیمت جهانی پلی اتیلن برای ما و شما چه معنایی دارد؟

گرچه پیش بینی برخی از عوامل فوق دشوار است، اما برخی از روندهای قیمت پلی اتیلن را می توان توسط تولید کنندگان و مصرف کنندگان پیش بینی کرد و به آنها اجازه می دهد پلی اتیلن را در زمان مناسب و با قیمت مناسب سفارش دهند.

اگر کسب‌وکار کوچکی دارید که در معرض نوسان قیمت‌های پلی اتیلن قرار گرفته‌اید، ممکن است نتوانید با عوامل دائمی در حال تغییر صنعت همراه باشید. دنبال کردن روندها و دانستن زمان و میزان خرید برای ثابت نگه داشتن هزینه ها برای شما و مشتریانتان می تواند دردسرساز باشد.

 

کدام متغیرها بر قیمت جهانی پلی اتیلن تاثیر می گذارند؟

هزینه های مواد خام

عرضه و تقاضا

هزینه های تولید

آب و هوا

شرایط اقتصادی جهانی

نوسانات ارز

پلی اتیلن از کجا می آید؟

پلی اتیلن یک پلیمر ترموپلاستیک است که از مونومر اتیلن تولید می شود. گاهی اوقات هنگامی که برای لوله های HDPE استفاده می شود، پلی اتیلن نامیده می شود.

پلی اتیلن با نسبت استحکام به چگالی بالا در تولید بطری های پلاستیکی، ظروف شیمیایی، اسباب بازی ها و سیستم های لوله کشی استفاده می شود. علاوه بر این، معمولاً بازیافت می شود و شماره “2” را به عنوان کد شناسایی رزین آن دارد.

متداول ترین روش برای ساخت پلی اتیلن شامل پلیمریزاسیون کاتالیستی اتیلن است. در اینجا مراحل اساسی تولید پلی اتیلن وجود دارد:

تولید اتیلن

اتیلن به عنوان پیش ساز اولیه برای تولید پلی اتیلن عمل می کند و معمولاً از مواد اولیه پتروشیمی مانند نفت خام یا گاز طبیعی از طریق روش هایی مانند کرکینگ با بخار تهیه می شود.

 

پلیمریزاسیون

مولکول های اتیلن با استفاده از یک کاتالیزور ویژه در یک راکتور فشار بالا به یکدیگر متصل می شوند. سپس، کاتالیزور واکنشی را آغاز می‌کند که مولکول‌های اتیلن را به هم متصل می‌کند و زنجیره‌های بلندی از پلیمر ایجاد می‌کند که پلی اتیلن نام دارد.

 

 

شرایط پلیمریزاسیون

فرآیند پلیمریزاسیون تحت شرایط دما و فشار خاص انجام می شود. معمولاً فشار بین 1000 تا 3000 اتمسفر و دما در محدوده 120 تا 300 درجه سانتیگراد است.

 

واکنش پلیمریزاسیون

هنگامی که در شرایط مناسب کاتالیز می شود، مولکول های اتیلن تحت یک واکنش پلیمریزاسیون قرار می گیرند. علاوه بر این، پیوند دوگانه در اتیلن شکسته می‌شود و اتم‌های کربن را قادر می‌سازد تا پیوندهای جدیدی با سایر مولکول‌های اتیلن ایجاد کنند و باعث ایجاد زنجیره‌های پلی اتیلن شود.

 

پردازش پلیمر

رزین پلی اتیلن تشکیل شده در راکتور پلیمریزاسیون برای دستیابی به خواص پلی اتیلن مورد نظر پردازش می شود. این شامل خنک کردن پلیمر، گلوله کردن آن و افزودن تثبیت کننده ها برای بهبود ویژگی های آن است.

 

کنترل کیفیت و آزمایش

گلوله‌های پلی اتیلن برای تأیید چسبندگی پیوند به استانداردهای خاص و ویژگی‌های منحصر به فرد نیاز دارند و ارزیابی‌های کنترل کیفی دقیقی را انجام می‌دهند. علاوه بر این، این ارزیابی ها شامل عواملی مانند چگالی، توزیع وزن مولکولی، سرعت گرانروی و سایر پارامترهای ضروری است.

 

بسته بندی و توزیع

رزین پلی اتیلن نهایی بسته بندی و به صنایع مختلف برای پردازش بیشتر در طیف گسترده ای از محصولات توزیع می شود.

آینده ی قیمت جهانی پلی اتیلن چقدر است؟

خواص برجسته پلی اتیلن مانند استحکام کششی، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت شیمیایی و هزینه کم، آن را برای صنایع مختلف ، ایده آل می کند. در حالی که قیمت این کالا در سطوح پایین‌تری قرار دارد، کارشناسان بازار پلیمر افزایش قیمت آن را پیش بینی می‌کنند، زیرا نرخ واردات (حمل و نقل وارداتی) از پتروشیمی‌ها روند افزایشی را نشان می‌دهد که منجر به افزایش قیمت پلی اتیلن، به ویژه در اروپا می‌شود.

علاوه بر این، صادرات پلی اتیلن ایالات متحده به چین سالانه دو برابر شد، زیرا رونق گاز شیل آمریکا منجر به بازار متنوعی شده است. با این حال، گسترش کارخانه های پلی اتیلن شل، بای پورت و نوا در آمریکای شمالی به معنای بازار شلوغی در سال های آینده است که می تواند صادرات پلی اتیلن (پلی اتیلن) ایالات متحده را تثبیت کند.

علاوه بر این، بازار APAC (آسیا اقیانوسیه) رقابت را تجربه خواهد کرد زیرا چین قصد دارد 8 میلیون تن ظرفیت پلی اتیلن را به صورت آنلاین تولید کند در حالی که هند و ویتنام آماده راه اندازی کارخانه های پلی اتیلن جدید هستند.

با پیش بینی آینده، بازار تا سال 2030 به ارزشی در حدود 146.20 میلیارد دلار خواهد رسید که CAGR 4.1٪ را پیش بینی می کند و قیمت پلی اتیلن در سال 2030 به 1200 دلار در هر تن افزایش خواهد داشت.

پلی اتیلن

تحول قیمت پلی اتیلن ایالات متحده آمریکا و آنچه باید انتظار داشت

قیمت‌های پتروشیمی‌ها در ایالات متحده به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است، حتی فراتر از شرایط بنیادی.

با بررسی بیشتر در سالهای اخیر، قیمت برخی از پتروشیمی ها انحراف معنی داری در کشور آمریکا از سطوح تاریخی داشته است. قیمت پلی اتیلن (PE) و پلی پروپیلن (PP) در ایالات متحده 80 تا 120 درصد افزایش یافت (بر اساس میانگین سال 2021 در مقایسه با 2019). این در حالی بوده است که قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن در سایر مناطق آنچنان تغییر نکرده بود.

در این بخش از مقاله، بازار پلی‌اتیلن آمریکای شمالی را تحلیل می‌کنیم تا چالش‌های موجود در زنجیره تامین و عرضه محلی را که قیمت‌ها را بسیار بالاتر از آنچه که اصول دیکته می‌کنند (نمایش می‌دهند) بررسی کند.

از سه ماهه اول سال 2021، قیمت پلی اتیلن در ایالات متحده از 1200 دلار در هر تن متریک به 2200 دلار در کمتر از شش ماه رسید. دو عامل کلیدی به عدم تداوم کمک کردند: کاهش عرضه داخلی و فقدان گزینه‌های وارداتی مداوم.

در نقطه اول، گرداب قطبی فوریه و قطع برق ناشی از آن در تگزاس باعث شد تا تولید پلی اتیلن به صورت قابل توجهی کاهش یابد، که باعث کاهش موجودی و کاهش صادرات از تولیدکنندگان آمریکایی شد.

در نتیجه عرضه کمتری در اختیار خریداران قرار گرفت. نکته دوم و پیچیده تر به اختلال لجستیکی در حمل و نقل اقیانوسی اشاره دارد که امکان گزینه واردات را به مقدار قابل قبولی کاهش داد.

میتوان از شرکت های پتروشیمی پیشرو در تولید پلی اتیلن در ایالات متحده آمریکا به شرکت های زیر اشاره کرد که در تایین قیمت جهانی پلی اتیلن بسیار موثرند.

ExxonMobile Chemical

AllChem Inc 

Reading Plastic & Metal Advanced Machining

Laird Plastics

Chevron Corp

Dow

DuPont

Eastman

توانایی واردات PE از دو طریق تحت تأثیر قرار گرفت

  1. هزینه حمل و نقل افزایش یافت. تولیدکنندگان آسیایی برای حمل و نقل محصول به ایالات متحده با هزینه های بالایی روبرو بودند. برای توجیه محموله های صادراتی به آمریکا، آنها باید مطمئن باشند که سود ناخالص آنها به همان قیمت و یا بالاتر از آن است، به علاوه هرگونه هزینه حمل و نقل. تنها در صورتی که قیمت ها به میزان قابل توجهی بالاتر از این باشد، تولیدکنندگان آسیایی متعهد به حمل کانتینر خواهند شد.
  2. کانتینر های در دسترس برای حمل پلی اتیلن کاهش یافته بود. به دلیل چالش های لجستیکی، مانند بسته شدن کانتینرها در بنادر، ظرفیت حمل و نقل کمتری برای حمل کانتینرهای PE وجود داشت. در نتیجه، احتمال کمتری وجود داشت که تولیدکنندگان آسیایی بتوانند محموله های پلی اتیلن را تضمین کنند، حتی اگر بخواهند.

 

در نهایت، قیمت پلی اتیلن از بالاترین سطح خود یعنی هزینه حمل و نقل به اضافه قیمت در آسیا کاهش یافت، اما به دلیل هزینه بالای حمل و نقل، ارزش همچنان بالا بود.

 

بنا بر این واقعیت، رفع ازدحام بارگیری در بندر، که قابلیت اطمینان واردات از خارج را بهبود می‌بخشد و کشتی های جدید که هزینه حمل و نقل را کاهش می دهند و در دسترس بودن کالا را افزایش می دهند و ظرفیت تولید پلی اتیلن جدید، که عرضه محلی موجود را افزایش می دهند همگی در سالهای پس از کرونا باعث کاهش قیمت مواد پلی اتیلنی می شوند اما در جبهه ی مقابل، عواملی مانند افزایش هزینه ها در انرژی و خوراک پتروشیمی، می تواند قیمت ها را با وجود این عوامل بالا نگه داشته باشد.

 

از بسته‌بندی روی مواد غذایی گرفته تا رنگ‌های خانه‌هایمان، پلی اتیلن (PE) را به عنوان بزرگترین کالای پلاستیکی از نظر حجم کلی احاطه کرده است. برای زندگی روزمره ما ضروری است.

با کاربردهای بی‌شماری در مواد روزمره، برای هر کسی که علاقه به فعالیت در بازار را دارد، بسیار مهم است که بفهمد چه چیزی بازارهای PE را هدایت می‌کند. انطباق کارآمد با تغییرات قابل توجه در نحوه تولید و مصرف آن در سراسر جهان کلیدی است.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، داده های بازار قابل اعتماد و تجزیه و تحلیل های هوشمند می توانند نقشی حیاتی در کمک به شما در اتخاذ بهترین تصمیمات برای به حداکثر رساندن فرصت های PE و به حداقل رساندن ریسک ایفا کنند. در پترو آب حیات کالا، این کاری است که ما انجام می دهیم.

ما وجود داریم تا بازارهایی مانند PE را قابل اعتمادتر، شفاف‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر کنیم،تا با ارائه اطلاعات کالاهایی که  در سطح جهانی وجود دارد، به مشتریان خود اطلاعات مفیدی ارائه دهیم.

گروه صنعتی پترو آب حیات تولید کننده لوله و اتصالات پلی اتیلن و یو.پی.وی.سی امیدوار است با ارائه این مطلب نظر شما کاربران عزیز را جلب نموده باشد و تاثیر هرچند کوچکی بر افزایش اطلاعات و آگاهی شما عزیزان داشته باشد. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و راهنمایی جهت خرید لوله و اتصالات پلی اتیلن میتوانید با تیم بازرگانی و فروش ما در تماس باشید.